An Analytical study and Comparison of Word Meanings between Buddhist Lokadhatu and Astronomer's Universe

Main Article Content

Adisak Thongbun

Abstract

     The aim of this article is to study and analyze the meaning of the word Lokadhatu which Lord Buddha divided into 3 sizes and explained as Sahassi Lokadhatu (small size), Dvisahassi Lokadhatu (medium size), and Tisahassi Lokadhatu (large size). This word, has been interpreted differently in some Thai Buddhist Scriptures, but in fact, these three terms Sahassi, Dvisahassi and Tisahassi, have two specific connotations according to Lord Buddha: 1. These termes are used as names of Lokadhatu. 2. They refer to the number of cosmoses as the contents of each size of Lokadhatu. The cosmoses can be grouped into 3 sizes as said earlier. Sahassi Lokadhatu covers 1,000 cosmoses. Dvisahassi Lokadhatu covers 1,000,000 cosmoses. Tisahassi Lokadhatu covers 100,000,000,000 cosmoses.


      Lord Buddha explained that one cosmos comprised of a moon and sun such as the solar system but Sahassi Lokadhatu, Dvisahassi Lokadhatu, and Tisahassi Lokadhatu contained more and many more cosmoses. Lord Buddha used such sizes for measuring an ability for propagation of Bhuddhism to answer Phra Ananda’s question then. The word, Lokadhatu, in general, can be referred to the world or the cosmos depending upon the context it is applied. Horever, if referredto the 3 sizes, it means a unit of the Universe or the Universe. Details of comparisons between astronomy, the Universe, with the 3 sizes of Lokadhatu based on Lord Bhuddha’s sermon are provided in the following article

Article Details

How to Cite
Thongbun, A. “An Analytical Study and Comparison of Word Meanings Between Buddhist Lokadhatu and Astronomer’s Universe”. Mahachula Academic Journal, vol. 4, no. 1, Aug. 2018, pp. 1-16, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/141390.
Section
Academic Articles

References

นิพนธ์ ทรายเพชร. “เอกภพ” ใน สารานุกรมไทย ฉบับราชบัณฑิตยสถาน เล่ม ๓๐. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานราชบัณฑิยสภา, ๒๕๕๙.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ปปญฺจสูทนิยา นาม มชฺฌิมนิกายฏฺฐกถาย อุปริปณฺณาสกวณฺณนา (ตติโย ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๓.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. มโนรถปูรณิยา นาม องฺคุตฺตรนิกายฏฺฐกถาย ทุกาทินิปาต-วณฺณนา (ทุติโย ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๓.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สทฺธมฺมปกาสินิยา นาม ขุทฺทกนิกายฏฺฐกถาย ปฏิสมฺภิทามคฺควณฺณนา (ปฐโม ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๔.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สทฺธมฺมปฺปชฺโชติกาย นาม ขุทฺทกนิกายฏฺฐกถาย มหานิทฺเทส-วณฺณนา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๔.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สุตฺตนฺตปิฏเก ขุทฺทกนิกาเย ปฏิสมฺภิทามคฺคปาลิ. ไทย-รฏฺเฐ มหาจุฬาลงฺกรณราชวิทฺยาลเยน ปกาสิตา อนุสฺสรณียํ พุทฺธวสฺเส. ๒๕๐๐.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สุตฺตนฺตปิฏเก ขุทฺทกนิกาเย มหานิทฺเทสปาลิ. ไทย-รฏฺเฐ ... อนุสฺสรณีย พุทฺธวสฺเส. ๒๕๐๐. สุตฺตนฺตปิฏเก ทีฆนิกาเย มหาวคฺคปาลิ. ไทย-รฏฺเฐ ... อนุสฺสรณียํ พุทฺธวสฺเส. ๒๕๐๐.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สุตฺตนฺตปิฏเก มชฺฌิมนิกาเย อุปริปณฺณาสกปาลิ. ไทย-รฏฺเฐ ... อนุสฺสรณียํ พุทฺธวสฺเส. ๒๕๐๐.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. สุตฺตนฺตปิฏเก องฺคุตฺตรนิกาเย เอกก ทุก ติกนิปาตปาลิ. ไทย-รฏฺเฐ ... อนุสฺสรณีย พุทฺธวสฺเส. ๒๕๐๐.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. อภิธมฺมปิฏเก วิภงฺคปาลิ. ไทย-รฏฺเฐ... อนุสฺสรณียํ พุทฺธวสฺเส. ๒๕๐๐.

ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรม ฉบับราชบัณฑิตยสถาน. พ.ศ.๒๕๕๔. กรุงเทพมหานคร: จัดพิมพ์เฉลิมพระเกียรติพระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัว เนื่องในโอกาสพระราชพิธีมหามงคลเฉลิมพระชนมพรรษา ๗ รอบ ๕ ธันวาคม ๒๕๕๔.