A Development of Augmented Reality Media Technology with Inquiry Learning Format in The art and cultural talent of King Rama IX for Secondary 3 (Grade 9) Students

Main Article Content

Wiphavanee Chardchay
Tiamyod Pasawano
Tipat Sottiwan

Abstract

         The objectives of this research were: (1)to determine the effectiveness of instructional media based on augmented reality technology with inquiry-based learning on the genius of King RAMA IX in Art and Culture for Secondary 3 (Grade 9) students, (2) to compare learning achievement before and after learning from augmented reality technology media, and (3) to determine student satisfaction towards the use of augmented reality technology media.


            The sample comprised one class of forty students studying in Secondary 3 (Grade 9) at Teepangkorn Wittayapat Hathasarn Agricultural Secondary School under the Royal Patronage in Pathum Thani province in the second semester of the academic year 2021. Participants were drawn by simple random sampling technique. The research tools were augmented reality technology media, a pretest before and a posttest after learning from augmented reality technology media, and a questionnaire for assessing student satisfaction towards augmented reality technology media. The statistical devices used in the data analysis were mean, percentage, standard deviation, and efficiency of the instructional media.


              The research results revealed that instructional media based on augmented reality technology with inquiry-based learning on the genius of King RAMA IX in Art and Culture for Secondary 3 (Grade 9) students had the average efficiency according to the criteria of 85.42/97.40. The students’ achievement after learning by using the media was higher than before exposing it to them. There was a statistically significant difference at the .05 level. Additionally, student satisfaction towards the augmented reality technology media was at the highest level.

Article Details

How to Cite
Chardchay, W., T. Pasawano, and T. Sottiwan. “A Development of Augmented Reality Media Technology With Inquiry Learning Format in The Art and Cultural Talent of King Rama IX for Secondary 3 (Grade 9) Students”. Mahachula Academic Journal, vol. 9, no. 3, Dec. 2022, pp. 162-73, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/257944.
Section
Research Articles

References

นิสรีน พรหมปลัด. “การพัฒนารูปแบบการเรียนแบบสืบเสาะหาความรู้โดยใช้เทคโนโลยีเสมือนจริงในสภาพแวดล้อมการเรียนแบบยูบิควิตัส เพื่อส่งเสริมความคิดสร้างสรรค์ด้านศิลปะอิสลาม”.วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, ๒๕๖๐.

พรทิพย์ ปริยวาทิต. “ผลของการใช้บทเรียน Augmented Reality Code เรื่องคำศัพท์ภาษาจีนพื้นฐาน สำหรับนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ ๓ โรงเรียนเทศบาล ๒ วัดตานีนรสโมสร”. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, ๒๕๕๘.

วจิราภรณ์ สารบรรณ. “การพัฒนาสื่อปฏิสัมพันธ์โดยใช้เทคนิคความจริงเสริม ๓ มิติเรื่อง ดาราศาสตร์และอวกาศ”. วิทยานิพนธ์ปริญญามหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม, ๒๕๖๐.

ศุภกร ศรีแผ้ว. Working with adolescents in family medicine. กรุงเทพมหานคร: ภาควิชาเวชศาสตร์ครอบครัวและเวชศาสตร์ป้องกันคณะแพทยศาสตร์ มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์, ๒๕๖๒, : ๓๘-๔๒.

สุวิชัย พรรษา. “การพัฒนาสื่อความเป็นจริงเสริมเพื่อการเรียนรู้เชิงสร้างสรรค์ ศิลปะแม่ไม้มวยไทย”. วรสารวิชาการการจัดการเทคโนโลยีสารสนเทศและนวัตกรรม. มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม ปีที่ ๕ ฉบับที่ ๒ (กรกฎาคม - ธันวาคม ๒๕๖๑) : ๗

อัครศิลปิน. พระอัจฉริยภาพด้านศิลปวัฒนธรรมรัชกาลที่ ๙. ม.ป.พ., ๒๕๕๙.

Biological Science Curriculum Society. Teacher’s guide BSCS biology : A human approach. Kendell//Hunt, pp. 22.

กฤษณพงศ์ เลิศบำรุงชัย. “การประยุกต์ใช้สื่อ AR : Augmented Reality กับการศึกษาในยุคดิจิทัล”. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: http://surl.li/bptfx [๙ มกราคม ๒๕๖๔].

ฐะปะนีย์ นาครทรรพ. พระราชดำรัส “พระบาทสมเด็จพระเจ้าอยู่หัวว่าด้วยภาษาไทยและความสำคัญของหนังสือ”. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: http://surl.li/bptin [๑๔ มกราคม ๒๕๖๔].