Establishing Awareness to Prevent the Violation of the Fifth Precepts, of the People of Pakkhlong Subdistrict, Phasi Charoen District, Bangkok

Main Article Content

phamahasaifon Manichote (Maneechot)
Phramaha Twee Mahãpañño (Lalong)
Phramaha Adidej Sativaro (Sukwattanawadee)

Abstract

          In this thesis, there are 3 objectives: (1) To study the current state of keeping the fifth precept of the people of Pak Khlong Subdistrict, Phasi Charoen District, Bangkok (2) To study awareness to prevent violation of the fifth precept of the people of Pak Khlong Subdistrict, Phasi Charoen District, Bangkok (3) To propose guidelines for raising awareness to prevent violations of the fifth precept of the people of Pak Klong Subdistrict, Phasi Charoen District, Bangkok. This research is qualitative field research (File Research) by interviewing (Interviews). The tool used is an interview form. Key informants which total 18 monks/people in all as follows: 11 local people, 4 local monks, and 3 religious monks/people. The method for analyzing the data is descriptive.


          From the research study, it was found that: (1) Violation of the 5th precept in the present condition of people in the area is caused by 3 main reasons: (1) Environment, such as parents lacking awareness of being a good role model to be near or meet people who often drink alcohol, old and new faces in different people which have their own ideas don’t listen each other and they are able to buy an intoxicant easily (2) Social influence, for example, during adolescence there is a gap between families. They got closer to their friends to socialize and don't want to be insulted, including various media and advertisements that arouse curiosity wanting them to try drinking at merit-making events and festivals to create colors of life for fun (3) Personal reasons, such as helping to forget the problems that caused stress at that time and seeing it as a way of the world and can't stop their mind. (2) Prevention of violating the fifth precept arising from awareness with the following factors: (1) Thinking about the negative affecting, for example, negatively affecting both oneself and others (2) Having a good attitude, for example, making the expressions of body, speech, and mind correct without breaking morals and having consciousness (3) Having a good friend who has good intentions, who warns and who forbids and raise awareness (4) Having a good family, as detailed, the family is the first teacher, the first model of human beings since childhood resulting inevitably in an experience of awareness, and (5) Having consciousness, for example, it will be a support and keep motivating or pulling this awareness to work (3) Guidelines for raising awareness to prevent violations of the Five Precepts to cover people in the area In order to achieve concrete results, requiring raising awareness through 4 levels (1) Self-level, such as selecting to associate with people (2) Family level, such as promoting joint activities and being good examples for your children (3) Community level, such as creating mutual awareness, seeing the importance of building peace in the community, having a sense of protecting young people from bad things, keeping away from drinking, and condemning those who set bad examples, and (4) the social level, such as reestablishing social values. All religions must help each other campaigning for their followers to see the importance mentioned above.

Article Details

How to Cite
Manichote (Maneechot), phamahasaifon, P. T. Mahãpañño (Lalong), and P. A. Sativaro (Sukwattanawadee). “Establishing Awareness to Prevent the Violation of the Fifth Precepts, of the People of Pakkhlong Subdistrict, Phasi Charoen District, Bangkok”. Mahachula Academic Journal, vol. 11, no. 1, Apr. 2024, pp. 32-46, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/265396.
Section
Research Articles

References

จีรชัย วงศ์ชารี และคณะ. “การศึกษาวิเคราะห์แนวทางการส่งเสริมการรักษาศีล ๕ ของหมู่บ้านรักษาศีล ๕ ในอำเภอคำเขื่อนแก้ว จังหวัดยโสธร”. วารสาร มจร อุบลปริทรรศน์. ปีที่ ๗ ฉบับที่ ๒ (พฤษภาคม-สิงหาคม๒๕๖๕): ๘๙๗.

นภัสวรรณ บุญยัษเฐียร. การพัฒนาพฤติกรรมที่ดีของบุคคลโดยใชหลักศีล ๕. วารสาร มจร พุทธ-

โสธรปริทรรศน. ปที่ ๒ ฉบับที่ ๑ (มกราคม-มิถุนายน ๒๕๖๔): ๖๓.

พระครูสุมณฑ์ธรรมธาดา (สายัน บวบขม). “ศึกษาปัญหาและทางออกของการดื่มสุราที่มีผลกระทบต่อสังคมไทย”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๓.

พระครูอุปถัมภ์ปทุมรัตน์ สีลสาโร (ตาด้วง). “รูปแบบการดำเนินโครงการรณรงค์งดเหล้าเข้าพรรษา ในตำบลแม่ข่า อำเภอฝาง จังหวัดเชียงใหม่”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต.บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.

พระณรงค์ พนฺธุธมฺโม และคณะ. “ศึกษากุศโลบายในการป้องกันและแก้ไขปัญหาอบายมุขตามแนวพระพุทธศาสนา”. วารสาร มจร บาฬีศึกษาพุทธโฆสปริทรรศน์. ปีที่ ๘ ฉบับที่ ๒ (พฤษภาคม–สิงหาคม ๒๕๖๕): ๘๖.

พระมหาโพธิวงศาจารย์ (ทองดี) ป.ธ.๙ ราชบัณฑิต. ศีล ๕ รักษาโลก. กรุงเทพมหานคร: บริษัทอมรินทร์ พริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง จำกัด (มหาชน), ๒๕๕๘.

พระมหายุทธพิชาญ ทองจันทร์ และคณะ. การพัฒนาคุณภาพชีวิตตามหลักธรรมในยุคโควิด -19. วารสารวนัมฎองแหรกพุทธศาสตรปริทรรศน์. ปีที่ ๙ ฉบับที่ ๑ : (มกราคม–มิถุนายน ๒๕๖๕): ๒๑๕.

พระสุชีพ วรญาโณ (อินทร์สำราญ). “การศึกษาเชิงวิเคราะห์การพัฒนาคุณภาพสังคมด้วยการงดเว้นจากการดื่มสุราและเมรัยตามแนวพุทธปรัชญาเถรวาท”. วารสารมหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตร้อยเอ็ด. ปีที่ ๔ ฉบับที่ ๒ (กรกฏาคม–ธันวาคม ๒๕๕๘): ๒๗๖.

พีรวิชญ์ พาณิชย์วรกุล. “การพัฒนารูปแบบการจัดการเรียนการสอนวิชาชีววิทยาชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๔ โดยบูรณาการกับการรักษาศีล ๕ ในวิชาพระพุทธศาสนา”. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. ปีที่ ๑๐ ฉบับที่ ๕ (กรกฎาคม-สิงหาคม ๒๕๖๕): ๑๙๗๓.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ ๒๕๐๐. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕.

________. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร:

โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.

เมธาพร ธรรมศิริ และคณะ. “ความตระหนักรู้ด้านภัยคุกคามทางไซเบอร์ของบุคลากรในบริษัทเอกชน แห่งหนึ่งในเขตกรุงเทพมหานคร”. วารสารวิชาการไทยวิจัยและการจัดการ. ปีที่ ๓ ฉบับที่ ๒ (พฤษภาคม–สิงหาคม ๒๕๖๕): ๖.

วรรณิศา ปลอดโปร่ง. “ผลการใช้ชุดกิจกรรมแนะแนวเพื่อพัฒนาการตระหนักรู้ในตนเองในการเลือกแผนการเรียนของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ ๓ โรงเรียนสาธิตมหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ ปทุมวัน”. รายงานการวิจัย. แขนงวิชาการแนะแนวและการปรึกษาเชิงจิตวิทยา สาขาวิชาศึกษาศาสตร์: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, ๒๕๕๕.

สุวรรณี ฮ้อแสงชัย บรรพต ต้นธีรวงศ์ และพระมหาหรรษา ธมฺมหาโส. รูปแบบการเสริมสร้างความตระหนักรู้คุณค่าในตนเองเพื่อป้องกันพฤติกรรมเสี่ยงต่อการฆ่าตัวตายของเยาวชนโดยพุทธสันติวิธี. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. ปีที่ ๗ (ฉบับเพิ่มเติม) (๒๕๖๒): ๑๕๔-๑๕๕.

อุตสาหะ คงสถาน. “ศึกษาแนวทางป้องกันสิ่งเสพติดตามหลักพุทธธรรมในตำบลหนองตะครอง อำเภอละหานทราย จังหวัดบุรีรัมย์”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๑.