The Meditation Practice For Self-Protection According to The Attavagga (The Self) In The Dhammapada

Main Article Content

๋Jarungjai Kriangburapa
Krissana Raksachom
Orachorn Kraichackra

Abstract

          The study consisted of the following three objectives: (1) to investigate meditation practice in the Buddhist texts; (2) to explore structure and content of Attavagga in Dhammapada; and (3) to analyze meditation practice for self-protection based on Attavagga in Dhammapada. The study employed documentary research by examining the Tipitaka and commentaries.


          From the study, the findings reveal that there are 2 types of meditation practice in Buddhism: Samatha Kammaṭṭhāna (tranquility) and Vipassanā Kammaṭṭhāna (insight meditation). Samatha Kammaṭṭhāna is practiced based on 40 meditation objects while Vipassanā kammaṭṭhāna is the contemplation of mind and matter under Tilakkhaṇa (the Three Characteristics) comprising Aniccatā (impermanence), Dukkhatā (state of suffering), and Anattatā (not self).The structure and content of Attavagga (the self) are related to individuals and stanzas that the Buddha taught about self-protection, and it consists of ten stories: Bodhirājakumāra, Venerable Upananda Sākyaputta, Venerable Padhānikatissa, Mother of Kumārakassapa, Mahākāla Upāsaka, Devadatta, Schism in the Sangha, Venerable Kāla, Cūlakāla Upāsaka, and Venerable Attadattha. The main goal of self-protection is to attain Nibbāna. If one still does not attain Nibbāna, the secondary goal is to be born in human realm and heaven. There are 2 types of self-protection: 1) Self-protection for laypeople based on Dāna (giving), Sīla (precepts), and Bhāvanā (development); and 2) Self-protection for monks based on insight meditation. 7 of the 10 stories in Attavagga are about insight meditation, while the other 3 are the opposite of self-protection. There are 2 types of Dhamma exposition by the Buddha: 1) Sammati-sacca (conventional truth) and 2) Paramattha-sacca (ultimate truth). All 10 stories are conventional truth, as there is no ‘self’ in the ultimate truth but merely the Khandha (the five aggregates) and Dhātu (elements). The Buddha used conventional truth to teach individuals about Hiri (moral shame), Ottappa (moral dread), kamma, names of people who built lodging, Anantariya-kamma (immediacy-deeds), Brahmavihāra (sublime states of mind), Pubbenivāsānusati-ñāṇa (recollection of past lives), and offering dāna (giving). The Buddha used conventional truth to expound the Dhamma before using ultimate truth so that individuals to reach Vipassanā-ñāṇa (insight knowledge).

Article Details

How to Cite
Kriangburapa ๋., K. Raksachom, and O. Kraichackra. “The Meditation Practice For Self-Protection According to The Attavagga (The Self) In The Dhammapada”. Mahachula Academic Journal, vol. 10, no. 3, Dec. 2023, pp. 405-19, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/265524.
Section
Research Articles

References

จิณัฐตา ฐิตวัฒน์. “วิเคราะห์กรรมฐานในอัปปมาทวรรคและจิตตวรรค”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๔.

ประพันธ์ ศุภษร. พระพุทธศาสนาเถรวาท. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.

พระคันธสาราภิวงศ์ (แปลและเรียบเรียง). มหาสติปัฏฐานทางสู่พระนิพพาน. กรุงเทพมหานคร: ไทยรายวันการพิมพ์, ๒๕๔๘.

พระครูปลัดสมหมาย อตฺถสิทฺโธ. “การพัฒนาขันธ์ ๕ ในอนัตตลักขณสูตร”. วารสารบัณฑิตสาเกตปริทรรศน์. ปีที่ ๖ ฉบับที่ ๑ (มกราคม-มิถุนายน ๒๕๖๔) : ๔๑-๔๙.

พระครูวิโรจน์กาญจนเขต. พระครูกิตติชัยกาญจน์. พระครูกาญจนกิจโสภณและแม่ชีกุลภรณ์ แก้ววิลัย. “วิธีการสอนวิปัสสนากรรมฐานของวิทยาลัยสงฆ์กาญจนบุรีศรีไพบูลย์”. วารสารสันติศึกษาปริทรรศน์ มจร. มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ปีที่ ๑๐ ฉบับที่ ๑ (๒๐๒๒) : หน้า ๔๔๗-๔๕๖.

พระเฉลียว กตปุญฺโญ (สาริบุตร). “การศึกษาเชิงวิเคราะห์ขันธ์ ๕ ในพระพุทธศาสนา”. วิทยานิพนธ์ศาสนศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๔๗.

พระเทพวิสุทธิกวี (พิจิตร ฐิตวณฺโณ). คู่มือการบำเพ็ญกรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๒๔.

พระธรรมธีรราชมหามุนี (โชดก ญาณสิทฺธิ). วิปัสสนาญาณโสภณ. พิมพ์ครั้งที่ ๓. กรุงเทพมหานคร: บจก. ศรีอนันต์การพิมพ์, ๒๕๔๖.

________. หลักปฏิบัติสมถะและวิปัสสนากรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์สหธรรมิก, ๒๕๔๖.

________. วิปัสสนากรรมฐาน ภาค ๒. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์ พริ้นติ้ง กรุ๊พ, ๒๕๓๒.

________. วิปัสสนากรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยวลัย, ๒๕๔๒.

________. ความเป็นมาของวิปัสสนากรรมฐาน. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๘.

พระธรรมปิฎก (ป. อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๘. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๘.

________. พุทธธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๙. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๓.

พระพรหมคุณาภรณ์ (ป. อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสตร์ ฉบับประมวลธรรม. กรุงเทพมหานคร: สำนักพิมพ์ มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๖.

________. พุทธธรรม ฉบับปรับขยาย. พิมพ์ครั้งที่ ๓๙. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.

พระพุทธโฆสเถระ. คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลและเรียงเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). พิมพ์ครั้งที่ ๙. กรุงเทพมหานคร: บริษัท ธนาเพรส จำกัด, ๒๕๕๓.

พระภาวนาภิรามเถร (สุข ปวโร). คู่มือวิปัสสนากรรมฐาน รวบรวมโดยพระประเดิม โกมโล. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์สกุลช่างจำกัด. ๒๔๙๙.

พระมหานุกูล อภิปุณุโณ. "บรรยายวิชากรรมฐาน". หลักสูตรพุทธศาสตรมหาบัณฑิต เสาร์ อาทิตย์, พ.ศ.๒๕๖๔.

พระศรีวรญาณ วิ. (บุญชิต ญาณสำโร). หลักการปฏิบัติกรรมฐานในพระไตรปิฎกฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๒.

พระสังฆราชมธังกร. โลกทีปกสาร. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ห้างหุ้นส่วนสามัญนิติบุคคล สหประชาพานิชย์, ๒๕๒๙.

พระสัทธรรมโฆษเถระ. โลกบัญญัติ. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์อักษรไทย, ๒๕๒๘.

พระอาจารย์ ดร. ภัททันตะ อาสภมหาเถระ ธัมมาจริยะ อัคคมหากรรมฐานาจริยะ พุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิตกิตติมศักดิ์. วิปัสสนาทีปนีฎีกา. ชลบุรี: วัดภัททันตะ อาสภาราม, ๒๕๔๖.

พุทธทาสภิกขุ. วิปัสสนาในอิริยาบถเดิม. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา, ๒๕๔๒.

________. อานาปานสติสมบูรณ์แบบ. กรุงเทพมหานคร: ธรรมสภา, ๒๕๔๘.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ ๒๕๐๐. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕.

________. อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๐.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. ปฐมสมมันตปาสาทิกา แปล เล่ม ๑. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕.

วศิน อินทสระ. สาระสำคัญแห่งวิสุทธิมรรค. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์เจริญกิจ, ๒๕๑๐.

สมทรง เอี่ยมจิตร. “การศึกษาวิเคราะห์การสอนวิปัสสนากรรมฐานของพระครูภาวนาวิสุทธาภรณ์”. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๐.

สมเด็จพระญาณสังวร สมเด็จพระสังฆราช สกลมหาสังฆปริณายก. แนวปฏิบัติในสติปัฏฐาน. ม.ป.ท., ๒๕๕๗.

สุชญา ศิริธัญภร. “วิจารณ์คัมภีร์อรรถกถาธรรมบท ฉบับมหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย”. วารสารมหาจุฬาวิชาการ. ปีที่ ๒ ฉบับที่ ๒ (กรกฎาคม-ธันวาคม ๒๕๕๘) : ๑๕๑-๑๕๖.

Beach, Dale S., Personnel: The Management of People at Work. 3rd., New York: Macmillan Publishing Co., 1970.

Chantavanich. S. Qualitative Research Methods. 17th ed. Bangkok: Chulalongkorn University., 2010.

Good, Carter V., Dictionary of Education. 3rd ed., New York: McGraw-Hill Book Company., 1973.