Bhikku's Vinaya and Enlightenment in Theravāda Buddhism
Main Article Content
Abstract
This academic article aims to analyze the significance of monks' discipline as a crucial element in achieving enlightenment, studying information from the Tripitaka, commentary and ṭīkā.The study's findings reveal that the Monks' Vinaya serves as the code of conduct for monks, consisting of two types: (1) Discipline within the Patimokkha and (2) Discipline outside the Patimokkha. According to Buddhism, the discipline of monks is essential in establishing precepts, which serve as the foundation for virtuous behavior. To attain enlightenment, monks must strictly adhere to this discipline. By doing so, they will cultivate virtuous qualities and be able to develop meditation and wisdom, ultimately leading to enlightenment. Conversely, a lack of discipline among monks results in transgressions that hinder their ability to be reborn in heaven and achieve Nirvana.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
ปฐมพงษ์ โพธิ์ประสิทธินันท์. “พระวินัยที่พระสงฆ์ไทยละเมิดกันเป็นอาจิณ ในขณะนี้”. วารสารพุทธศาสตร์ศึกษา. ปีที่ ๑๒ ฉบับที่ ๒ (กรกฎาคม-ธันวาคม): ๒๓๐-๒๔๗.
พระพุทธโฆสเถระ. คัมภีร์วิสุทธิมรรค. แปลและเรียบเรียงโดย สมเด็จพระพุฒาจารย์ (อาจ อาสภมหาเถร). พิมพ์ครั้งที่ ๑๔. จีน: ม.ป.พ., ๒๕๖๒.
พระเทพดิลก (ระแบบ ิตาโณ). พระธรรมวินัย. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๔๓.
พระมหาบุญส่ง สิริภทฺโท และพระมหาอดิเดช สติวโร. “แนวทางการป้องกันการล่วงละเมิดพระวินัยของภิกษุในสังคมไทย”. วารสารพุทธมัคค์ ศูนย์วิจัยธรรมศึกษา สำนักเรียนวัดอาวุธวิกสิตาราม. ปีที่ ๕ ฉบับที่ ๒ (กรกฎาคม- ธันวาคม ๒๕๖๓): ๑-๗.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.
_________. มังคลัตถทีปนี ภาษาไทย ภาค ๑. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๔.
_________. สารตฺถมญฺชุสา นาม องฺคุตฺตรฎีกา (ทุติโย ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๗.
_________. อรรถกถาภาษาไทย พระวินัยปิฎก สมันตปาสาทิกา ภาค ๑. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๐.
_________. อรรถกถาภาษาไทย พระวินัยปิฎก สมันตปาสาทิกา ภาค ๒. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๐.
_________. อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก ขุททกนิกาย ธรรมบท ภาค ๑. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. ๒๕๕๖.
_________. อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก ขุททกนิกาย ธรรมบท ภาค ๒ . กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๖.
_________. สารตฺถทีปนี ฏีกา (ตติโย ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๘.
_________. อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก มัชฌิมนิกาย มูลปัณณาสก์ ปปัญจสูทนี ภาค ๒. พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๒.
_________. สารตฺถทีปนีฏีกา (ปโม ภาโค). กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๘.
_________. คัมภีร์มิลินทปัญหาภาษาไทย. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๙.
_________. อรรถกถาภาษาไทย พระสุตตันตปิฎก ทีฆนิกาย สีลขันธวรรค. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.
_________. กงฺขาวิตรณีอฏฺกถา. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์วิญญาณ, ๒๕๓๙.
มูลนิธิโพธิวัณณา. ศีล ๕ เหลือข้อเดียว. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา: https://www.potiwanna.org/info/article/ [๒๖ กันยายน ๒๕๖๖].
สมเด็จพระวันรัตน์ (แดง สีลวฑฺฒนมหาเถร). ศีลของพระและสมณวิสัย. ม.ป.ท.,ม.ป.พ.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ.ปยุตฺโต). วินัย เรื่องใหญ่กว่าที่คิด. พิมพ์ครั้งที่ ๒๘. ม.ป.ท.ม.ป.พ. ๒๕๖๖.
สมเด็จพระมหาสมณเจ้า กรมพระยาวชิรญาณวโรรส. วินัยมุข เล่ม ๑. พิมพ์ครั้งที่ ๔๑. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๕๗.