The study of beliefs associated with the Loy Krathong tradition according to Buddhism Loy Krathong tradition.
Main Article Content
Abstract
Loy Krathong is a festival celebrated by Southeast Asian Tai ethnic groups, including Thailand. It takes place on the full moon night of the 12th lunar month according to the Thai lunar calendar. This tradition is observed to pay homage to the Buddha, the Buddha’s footprint, Phra Upakut, to ward off misfortune, and to seek forgiveness from the Goddess of Water (Phra Mae Khongkha). The Loy Krathong tradition can thus be considered a cultural practice that has been influenced and passed down through generations, adapted to align with the beliefs, culture, and way of life of the people in each specific area. It has three objectives: (1) to study the history of the Loy Krathong tradition; (2) To study the relationship between the Loi Krathong tradition and Buddhist teachings, which is a documentary study research and find information to compile and present. The study found that. The act of floating Krathong, which is deeply connected to Buddhist beliefs, is rooted in several legends, including the story of the white crow, dating back to a time before the first Buddha’s appearance. This includes the practice of worshipping the Cula Mani stupa, where enshrine the Buddha’s hair relic, and venerating the Buddha’s footprint in the underworld, the realm of the Naga (serpent beings). Worshipping Phra Upakut, who resides in anticipation of the next Buddha's emergence, is another belief deeply connected to Buddhism. All these practices are intertwined with Buddhist teachings. The significance of the Loy Krathong tradition in Buddhism can be summarized in three aspects: (1) Reflecting on the benefits of the water one has used (2) Repaying this kindness through worship and (3) Apologizing for any offenses committed, as part of expressing gratitude and respect. Point out that it is important to express gratitude and gratitude. This is a morality that is embedded in good culture and traditions in addition to worshiping the Buddha.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
กรมศิลปากร. นางนพมาศ หรือ ตำรับท้าวศรีจุฬาลักษณ์. พิมพ์ครั้งที่ ๑๓. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์ภัคดีประดิษฐ์, ๒๕๐๘.
________. ประชุมจารึก ภาคที่ ๔ จารึกสุโขทัย. กรุงเทพมหานคร: กรมศิลปากร, ๒๕๔๘.
กระทรวงวัฒนธรรม กรมส่งเสริมวัฒนธรรม. ลอยกระทง. กรุงเทพมหานคร: สำนักงาน กิจการโรงพิมพ์องค์การ สงเคราะห์ทหารผ่านศึก, ๒๕๕๗.
พระบาทสมเด็จพระจุลจอมเกล้าเจ้าอยู่หัว. พระราชพิธีสิบสองเดือน. พิมพ์ครั้งที่ ๑๕.กรุงเทพมหานคร: องค์การค้าของคุรุสภา, ๒๕๒๗.
พระมหาสิทธิการ. หลักสูตรนักธรรมและธรรมศึกษาชั้นตรี รวมทุกวิชา. กรุงเทพมหานคร : เลี่ยงเชียง, ๒๕๔๙.
พิพัฒน์ กระแจะจันทร์. "ลอยสะเปา ลอยประทีป ยี่เป็งล้านนา" ใน ลอยกระทง เรือพระราชพิธี วัฒนธรรมนํ้าร่วมราก. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์อักษรไทย, ๒๕๕๘.
ภิญโญ จิตต์ธรรม. “ลอยเคราะห์" ใน สารานุกรมวัฒนธรรมภาคใต้ เล่ม ๔. กรุงเทพมหานคร: อมรินทร์การพิมพ์, ๒๕๒๙.
มณี พยอมยงค์. ประเพณีสิบสองเดือนล้านนา. พิมพ์ครั้งที่ ๔. เชียงใหม่: ส. ทรัพย์การพิมพ์. ๒๕๔๗.
มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัยกรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์ มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.
มหามกุฏราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกและอรรถกถา แปล พระสุตตันตปิฎก สังยุตตนิกาย สฬายตนวรรค ภาค ๔ เล่ม ๒. กรุงเทพมหานคร: โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๔.
รัตนปัญญาเถระ. ชินกาลมาลีปกรณ์. แสง มนวิทูร แปล. กรุงเทพมหานคร: รำไทย เพรส. ม.ป.ป. วัดพระแก้ว จังหวัดเชียงราย จัดพิมพ์ในวโรกาสที่สมเด็จ พระเทพรัตนราชสุดาฯ สยามบรมราชกุมารี เสด็จพระราชดำเนิน ทรงยกช่อฟ้าเอกพระอุโบสถและทรงเปิด “โฮงหลวงแสงแก้วเฉลิม พระเกียรติฯ”, ๒๕๕๐.
ราชบัณฑิตยสถาน. พจนานุกรมฉบับราชบัณฑิตยสถาน. กรุงเทพมหานคร : ห้างหุ้นส่วนจำกัด อรุณการพิมพ์, ๒๕๕๔.
ศรีศักร วัลลิโภดม. "เผาเทียนเล่นไฟ" ใน สารานุกรมสุโขทัยศึกษา เล่ม ๒ ผ - ฮ. นนทบุรี: มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช, ๒๕๓๙.
สุจิตต์ วงษ์เทศ บรรณาธิการ. ไม่มีนางนพมาศ ไม่มีลอยกระทง สมัยสุโขทัย.พิมพ์ครั้งที่ ๒. กรุงเทพมหานคร: มติชน, ๒๕๓๔.
เสฐียรโกเศศ (นามแฝง). เทศกาลลอยกระทง. พระนคร: โรงพิมพระจันทร์, ๒๕๐๐.
สมเด็จพระพุทธโฆษาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). พจนานุกรมพุทธศาสน์ ฉบับประมวลศัพท์. พิมพ์ครั้งที่ ๒๘. กรุงเทพมหานคร : สำนักพิมพ์ผลิธัมม์, ๒๕๕๙.
อนันต์ จันทร์ประสาท. “อานิสงส์ยี่เพง – ลอยประทีลโคมไฟ” ใน สารานุกรม วัฒนธรรมไทย ภาคเหนือ เล่ม ๑๕. กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิสารานุกรม วัฒนธรรมไทย ธนาคารไทยพาณิชย์, ๒๕๔๒.
อาพันชนิตย์ ศิปยานนท์. ประเพณีลอยกระทง. วิทยานิพนธ์ศิลปศาสตร์บัณฑิต สาขาวิชาโบราณคดี. คณะโบราณคดี : มหาวิทยาลัยศิลปากร, ๒๕๒๑.
อุดม รุ่งเรืองศรี. “อานิสงส์ประทีส/ประทีป” ใน สารานุกรมวัฒนธรรมไทย ภาคเหนือ เล่ม ๑๕.กรุงเทพมหานคร: มูลนิธิสารานุกรมวัฒนธรรมไทย ธนาคารไทย พาณิชย์, ๒๕๔๒.