Buddhakarakadhamma : Transitional process for Buddhahood

Main Article Content

somboon tasonthi

Abstract

     All living beings undergo endless cycles of samsara or the plane’s existence of snare in various realms and forms of life, due to ignorance (Avidyā) and lust (Tahā) continuously driven to the cycle of rebirth and death. It's hard to count the previous lives. This sasāra has appearing at the beginning and the end unable to know. The Lord Buddha declared his resolution to liberation for a supreme of Noble Truth, achieved to escape from the snare of the cycle of birth and rebirth and having the freedom that is Nirvana. Consequently, he has destroyed the reincarnation cycle and leads to the process of becoming a Buddhahood which is called “Buddhakarakadhamma”, which means the Dharma that makes someone become the Buddha. There are three elements of Buddhakarakadhamma: (1) the accumulation of ten pārami (perfections) in the past life (2) the full wisdom in the present life (3) the reach of Paticcasamuppada (Paiccasamuppāda). Therefore, the Buddhakarakadharma is the most significant part of Paticcasamuppada, which is very helpful for Bodhimakanyan (perfect knowledge or wisdom of a Buddha) and the Bodhiphonyan (transcendental nature of the Buddha's spiritual attainment), it is called Asavakkhayarñäna: (knowledge of the exhaustion of all mental intoxicants). There are three dharma are two internal factors: (1) Ten pārami in the past life (2) wisdom in the present life, and only one external factor, known as Paticcasamuppada (Paiccasamuppāda). The transitional process for Bodhisattva to be Buddhahood will be completed when these three elements are complete.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
tasonthi ส. “Buddhakarakadhamma : Transitional Process for Buddhahood”. Mahachula Academic Journal, vol. 8, no. 3, Dec. 2021, pp. 331-44, https://so04.tci-thaijo.org/index.php/JMA/article/view/255617.
Section
Academic Articles

References

ดวงธิดา ราเมศวร์. อารยธรรมที่ยิ่งใหญ่แห่งอาเซีย อินเดีย-จีน. กรุงเทพมหานคร : เคล็ดไทย, ๒๕๓๗.

ประเวศ วสี. ความเป็นมนุษย์กับการเข้าถึงสิ่งสูงสุดความจริง ความงาม ความดี. กรุงเทพมหานคร : กรีนปัญญาญาณ, ๒๕๕๐.

พระคันถรจานาจารย์. สสัมภารวิบาก กว่าจักเป็นพระพุทธเจ้า. พิมพ์ครั้งที่ ๔. กรุงเทพมหานคร : ส.ธรรมภักดี, ๒๕๕๒.

พระสัทธัมมโชติกะ ธัมมาจิยะ. ธัมมสังคณีสรุปัตถนิสสยะ. พิมพ์ครั้งที่ ๙. กรุงเทพมหานคร : หจก.ทิพยวิสุทธิ, ๒๕๕๕.

พระเรรุกาเน จันทวิมลเถระ. อริยสัจจธรรม ๔ ประการ. กรุงเทพมหานคร : พิมพ์จันทร์เพ็ญ, ๒๕๕๔.

พระอัคควังสเถระ. พระธรรมโมลี (สมศักดิ์ อุปสโม) ตรวจชำระ, แปลโดยพระมหานิมิต ธมฺมหาโสและจำรูญ ธรรมดา. สัททนีติธาตุมาลา. กรุงเทพมหานคร : พิทักษ์อักษร,พ.ศ. ๒๕๔๖.

พุทธโฆสมหาเถร. สมนฺตปสาทิกา ปฐโม ภาโค (บาลี). กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๗.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาบาลี ฉบับมหาจุฬาเตปิฏกํ ๒๕๐๐. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๓๙.

มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. อรรถกถาภาษาไทย ฉบับมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๖๐.

มหามกุฏราชวิทยาลัย. พระไตรปิฎกและอรรถากถา ฉบับ มหามกุฏราชวิทยาลัย. กรุงเทพมหานคร : โรงพิมพ์มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๒๕.

สมเด็จพุทธโฆสาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). พุทธธรรมฉบับเดิม. กรุงเทพมหานคร : เพิ่มทรัพย์การพิมพ์, ๒๕๕๓.

สมเด็จพุทธโฆสาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). พุทธธรรม. พิมพ์ครั้งที่ ๗. กรุงเทพมหานคร : มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย, ๒๕๔๑.

สมบูรณ์ ตาสนธิ. กว่าจะเป็นพระพุทธเจ้า. นนทบุรี : ธิงบียอนด์ ธรรมะ, ๒๕๕๔.

สุภูติเถระ. อภิธานปฺปทีปิกาสูจิ. มหามกุฏราชวิทยาลัย ปริวัต. กรุงเทพมหานคร : มหามกุฏราชวิทยาลัย, ๒๕๓๕.

สมเด็จพุทธโฆสาจารย์ (ป.อ. ปยุตฺโต). วิปัสสนาภูมิ ๖. [ออนไลน์]. แหล่งที่มา : https://www.pagoda.or.th/somdej-payutto/23-0803.html [๓๐ เมษายน ๒๕๖๓].