“THAMMANUKUL” : THAI FIDDLES CREATION FROM CULTURAL CAPITAL
Keywords:
Thammanukul, Thai Fiddles, Cultural CapitalAbstract
“Thammanukul” the brand of Thai fiddles under the creative idea and concept of Teerapan Thammanukul, the fiddle player who has knowledge and experiences in Thai traditional music. He also has wisdom to make Saw Duang, Saw U, and Saw Sam Sai which he collected from the Thai musical resources. This affected on the developing “Thai fiddles pattern” that still nurture the traditional culture value as “authentic proportion” and “Thai authentics sound” by created “Form” to increase value and respond the customer demand such as musicians, teachers, instructors and Thai traditional musical students who looking for the quality musical instruments. These created the balance between cultural value and economic value for creating Thai fiddles according to Teerapan Thammanukul’s idea. This article pointed out the merging of cultural capital and artisan wisdom of Teerapan Thammanukul to apply in Thai fiddles creation.
References
ตั้งปณิธาน อารีย์. “กรรมวิธีการสร้างซออู้ของครูธีรพันธุ์ ธรรมานุกูล.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, จุฬาลงกรณ์มหาวิทยาลัย, 2554.
ธีรพันธุ์ ธรรมานุกูล. “แนวคิดในการสร้างสรรค์ซอไทย.” สัมภาษณ์โดย วรารัตน์ สีชมนิ่ม. 20 เมษายน 2560.
ธีรพันธุ์ ธรรมานุกูล. “วัสดุที่ใช้ในกระบวนการสร้างสรรค์ซอไทย.” สัมภาษณ์โดย วรารัตน์ สีชมนิ่ม. 16 กุมภาพันธ์ 2561.
ธีรพันธุ์ ธรรมานุกูล. “การพัฒนากระสวนซอไทย.” สัมภาษณ์โดย วรารัตน์ สีชมนิ่ม. 28 มีนาคม 2561.
อวรัช ชลวาสิน. “ซอสามสาย : การศึกษากรรมวิธีการสร้างและความอยู่รอดในสังคมไทยปัจจุบัน.” วิทยานิพนธ์ระดับปริญญามหาบัณฑิต, มหาวิทยาลัยมหิดล, 2546.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 College of Music
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
ลิขสิทธิ์ของบทความเป็นของเจ้าของบทความ บทความที่ได้รับการตีพิมพ์ถือเป็นทัศนะของผู้เขียน
กองบรรณาธิการไม่จำเป็นต้องเห็นด้วยและไม่รับผิดชอบต่อบทความนั้น